Köpvillkor

“Du-ska-vara-100%-nöjd-garanti”

Om du mot förmodan inte skulle vara nöjd med din leverans av någon anledning så hör av dig till oss direkt så löser vi det så du blir 100% nöjd! Du når oss enkelt på antingen telefon eller e-post.

Leveransvillkor

Leveranstiden är 3-7 dagar för lagerförda artiklar.

Vi använder oss av Schenker som samarbetspartner inom logistik.
– Varor under 20 kg levereras till ditt närmaste Schenker utlämningsställe.
– Vinkylar över 20 kg levereras till hemadress mellan 08.00 och 16.00.

Schenker kontaktar er på telefon för att boka tidpunkt för leverans. Du kan själv kontakta Schenker här https://www.dbschenker.com/se-sv för att boka tid för leverans. Referera till ditt sändings-ID vid kontakt med Schenker.

Ångerrätt/Reklamation

Vi följer Konsumentköplagen och lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits.

Vid retur eller liknande ärende, kontakta oss här. För att vi skall kunna behandla ditt ärende behöver du skicka med en kopia på din beställning, där datum, namn, produkt skall vara väl synligt, beskriv även ditt ärende. Vi återkopplar till dig senast inom 48 timmar efter att du har skickat in ditt mail till oss.

Reklamera varan

Kunden reklamerar fel i varan inom 3 år från leveransdatumet genom att fylla i reklamationsformuläret på Reklamation sidan. Vi ber er att så detaljerat som möjligt återge problemet.

Reklamerad vara

Decanteller beslutar om varan skall returneras eller möjligen repareras på plats

Notera: Om serviceteknikern inte kan konstatera att det finns ett fel hos varan eller om felet beror på en felaktig installation av varan så kan servicepartnern avkräva betalning för arbetstid och transport.

Garanti

3 års garanti på vinkylar
Våra kunder ska känna sig extra trygga med kvaliteten på våra vinkylar. Därför erbjuder vi en garanti på 3 år på samtliga kylar.

Garantin omfattar fel och skador på kompressor, kyltekniska delar och elektronik (moderkort och kontrollpanel).

Garantin omfattar inte eventuella skador som har uppstått på grund av oaktsamhet, felanvändning eller slitageskador. Delar som dörrar, handtag, gångjärn, hyllor, skenor, glödlampor och packningar täcks inte av garantin.

Garantin på 3 år gäller enbart för privatköp.
Företagsköp har normal garantitid på 12 månader.

Om du har problem med produkten måste du visa upp kvitto från butiken där produkten är köpt.

Har du ytterligare frågor eller vill nyttja garantin, hör av dig till oss här.

Garantivillkor Riedel
Tre års garanti mot fabrikationsfel förutsatt att rådande skötselråd följts, se informationen kring din produkt för mer information. Inköpsdatum måste styrkas med kvitto. Normalt slitage räknas ej som fabrikationsfel.

Fabrikationsfel innefattar rinnmärken i glasmassan, bubblor, ojämn fot och andra liknande produktionsfel. Krossat glas innefattas ej av Riedels garanti. Kontakta inköpsstället om bedömning krävs.

Villkor för garanti

Garantin gäller endast för ursprungliga fabrikationsfel som anmäls till Decanteller inom 2 månader efter att de upptäckts.

Garantin gäller inte om det uppstår problem med produkten efter kundens egen förändring av produktens funktion och utseende såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Garantin gäller inte om kunden själv har installerat produkten trots att det uppgetts att produkten ska installeras av en behörig elektriker.

Bevisbördan ligger hos säljaren de 6 första månaderna och hos köparen de 6 sista månaderna av garantitiden.

Fabrikationsfel ska godkännas av Decanteller. Om det visar sig vara ett fabrikationsfel erhåller kunden fri reparation, alternativt en ny produkt, samt ersätts för eventuella fraktkostnader. Serviceärenden vid felaktigheter, skador och dylikt som inte är fabrikationsfel utan har uppstått av någon annan anledning ska betalas av kunden.

Villkor för reklamationsrätt

För att en reklamation ska gälla ska det upptäckta felet rapporteras inom skälig tid efter att kunden upptäckt felet. Reklamerar kunden produkten inom två månader efter det att kunden upptäckt felet ska reklamationen alltid anses vara gjord i tid.

När mer än 3 år fortlöpt efter köpet anses kunden ha förlorat sin reklamationsrätt, under förutsättning att kunden inte har en garanti som säger något annat.

En tillverkare har rätt att reparera en produkt 2 gånger för samma fel. Om samma fel återkommer en tredje gång har kunden rätt att kräva en ny produkt. Tillverkaren har dock rätt att undersöka produkten en tredje gång för att konstatera om att det rör sig om samma fel.

En tillverkare har rätt att reparera en produkt 3 gånger för olika fel innan kunden har rätt till en ny produkt. Tillverkaren har dock rätt att undersöka produkten en fjärde gång för att konstatera att fel verkligen föreligger.

Säljaren ersätter kunden för eventuella fraktkostnader i samband med en reklamation om det visar sig vara ett ursprungligt fabrikationsfel på produkten.

Transportskador

Kunden ska alltid undersöka emballaget ordentligt när han eller hon tar emot varan så att eventuella transportskador eller liknande upptäcks redan vid leveransen. Om olyckan är framme och varan blivit skadad under transporten rekommenderar vi att du kontaktar oss. Om emballaget är skadat vid leveransen men själva varan inte ser ut att ha tagit skada bör kunden be transportören att notera detta på fraktsedeln.

Om det rör sig om en dold transportskada som upptäckts först när emballaget avlägsnats helt och därmed inte konstaterats direkt vid leveranstillfället, är det viktigt att kunden inte använder varan förrän vi har kontaktats. Det är också viktigt att kunden sparar originalförpackningen eller emballaget som dokumentation på att skadan inte var synlig vid leveransen. Upplever kunden att produkten har ett dolt transportfel bör du kontakta Decanteller så fort som möjligt genom att fylla i ett reklamationsformulär. Detta måste ske senast den efterföljande vardagen kl. 12:00. Om kunden inte avser installera varan förrän en viss tidsperiod efter att kunden mottagit varan rekommenderas det att kunden packar upp varan direkt vid leveransen och undersöker att varans skick är som förväntat.

Var noga med att fylla i reklamationsformuläret så korrekt och adekvat som möjligt, samt bifoga bilddokumentation.

Returfrakt

Vid berättigad reklamation står Decanteller för samtliga fraktkostnader. Efter kunden fyllt i reklamationsformuläret skickar Decanteller en fraktsedel till kunden.

Kom ihåg att alltid skicka tillbaka varan ordentligt förpackad, helst i originalförpackningen/emballaget. Kunden ansvarar för att varan är förpackad så att den ej skadas under transporten.

Garanti och reklamation för företag

Var uppmärksam på att det gäller andra regler för garanti och reklamation för företag. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver garantirätten som ges från tillverkaren.

Produktinformation

Decanteller AB har rätten att ändra priser, ta extra kostnader om det är förutsägbart att priserna på hemsidan är felaktiga, detta informeras till kunden innan order skickas för möjlighet att makulera eller korrigera sin order. Produktbilder och annan information syftar till att återspegla produkten så mycket som möjligt. Vi reserverar oss dock för eventuella fel som kan förekomma på webbsidan och kan inte garantera att alla bilder på ett fullt ut korrekt sätt återspeglar produkternas rätta utseende. Bilderna ska endast ses som illustrationer. Bilders kvalitet kan också variera beroende på vilka färginställningar du har på datorn.

Betalningsalternativ

– Klarna Checkout
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.

– Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

Få alltid hem varan innan du betalar
Betalningstid – alltid 14 dagar
Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
Ladda ner dina fakturor från klarna.se
Möjlighet till delbetalning
Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

– Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

Få alltid hem varan innan du betalar
Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad
En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång
Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

Personuppgifter/Integritetspolicy

Personuppgifter hos Decanteller AB

När du gör en beställning hos oss godkänner du att vi använder och lagrar dina uppgifter för att i Decanteller ABs verksamhet kunna ge dig den service som du som kund kan förvänta dig från oss.

Vi hanterar dina uppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Decanteller AB (559030-6600) är ansvarig för personuppgifterna.

De uppgifterna vi sparar i vårt kundregister är namn, postadress, telefonnummer, e-post, ip-nummer och personnummer. Syftet är att vi ska kunna leverera dina varor och hantera kundtjänst till dig efter ditt köp. Samt möjliggöra att skicka information vid nyheter eller erbjudanden.

Klarna samlar information om dig då det är de som sköter kassan/betalningarna hos oss. De har ett eget avtal för det som du godkänner.

Vi delar uppgifterna med de fraktbolagen som vi använder för att de ska kunna leverera dina varor till dig.

Om/när du kontaktar vår kundtjänst så sparas ditt mail för att vi ska kunna gå tillbaka och se historik och hjälpa dig vid behov.

Decanteller AB säljer aldrig vidare dina uppgifter till 3:e part.

Vi sparar bara uppgifterna så länge det är nödvändigt.

Du har alltid möjlighet att få ett utdrag av vilka uppgifter vi har sparat om dig. Då skickar du in en skriftligt underskriven begäran om det till vår adress nedan:

Decanteller AB
Navestadsgatan 42
603 66 Norrköping

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst, vi vill att du ska vara 100% nöjd! Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer för din trygghet.